Hoewel Domain Authority slechts een indicator van Moz.com is om de populariteit van je site te meten en niet direct bepaald of je voor een bepaald keyword hoog gaat ranken is het fijn om te weten hoeveel links je ongeveer nodig hebt om je Domain Autoriteit te verhogen en is het een snelle en makkelijke indicator om toch enigszins de linkwaarde van een site of pagina te bepalen.
SEOMoz geeft de volgende metrics uit: domain authority, page authority en MozRank. U kunt de gratis SEOBook Toolbar downloaden om deze gegevens te bekijken van elke pagina die u bezoekt. Een andere indicator om te bepalen of een site de moeite waard is om een link van te verkrijgen is de Majestic Trust and Citation Flow score.
Hieronder leggen we de Domain Autoriteit waarde in het kort uit (werkt ongeveer hetzelfde als de oude Google Pagerank metric):
(Bron afbeelding: Elliance)
Hieronder een voorbeeld berekening voor de PageRank score:
Pagerank 1 = 10 PageRank punten
Pagerank 2 = 100 PageRank punten
Pagerank 3 = 1000 PageRank punten
Pagerank 4 = 10000 PageRank punten
Pagerank 5 = 100000 PageRank punten
Hoeveel PageRank punten 1 link kan doorspelen naar je site hangt af van de kwaliteit en kwantiteit van deze inkomende link. Belangrijk bij het doorspelen van PageRank is dat het een dofollow link betreft.
Bovenstaande illustratie laat ons zien dat de Google Toolbar Pagerank weinig zegt, want een pagina met PR 4 kan een pagina met 10000 PR punten zijn, maar het kan er ook één zijn met 99999 PR punten.
Google PageRank Updates, wanneer krijgt mijn site een PR update?
De Google Toolbar Pagerank wordt niet real time up to date gehouden. Gemiddeld wordt de Google Toolbar PR eens per half jaar ge-update. En aangezien de Toolbar PR niet logaritmische is kan er geconcludeerd worden dat de Google Toolbar Pagerank niet erg nauwkeurig is in het bepalen van link value.
Link Value Bepalen:
Om de waarde van een link te bepalen gebruiken we andere maatstaven zoals de SEOmoz Domain authority, Page authority metrics en de Alexa Ranking. Deze informatie is van belang om te bepalen of het de investering waard is om een link aan te kopen of de waarde te bepalen wanneer je links van je eigen site wilt verkopen. Naast deze waarden is het van belang om te weten hoe goed een pagina rankt op het zoekwoord waarvoor we goed willen gaan ranken met linkbuilding. Uiteraard is de pagina dan relevant wat een andere belangrijke indicator is voor het bepalen van de link value. De link value wordt gedeeld door het aantal links op de pagina, zowel interne als uitgaande link. De TrustRank van een link en dus link value wordt groter naarmate de link langer op een pagina staat. Content links hebben meer waarde dan bijvoorbeeld footer of sidebar links. De link is dan omgeven door relevante tekst.
Let op: Het veelvuldig aankopen van links van sites die adverteren met het aankopen van links vanaf hun site kan een penalty opleveren. Doe zullen wij dus nooit doen. Links aankopen kan wel wanneer hier niet openlijk mee geadverteerd wordt aangezien Google hier niet achter kan komen. Daarnaast heeft het aankopen van links bij pagina’s met autoriteit (bijvoorbeeld belangrijke directories zoals BOTW en Startpagina.nl (vaak ook gratis)) wel een gunstig effect op je ranking en Trustrank en zal je dus geen penalty opleveren.