Makkelijk waardevolle links scoren kan je doen door te kijken naar de mensen die zich in je netwerk bevinden aangezien deze mensen eerder open staan om jou te helpen en deze linkpartners meer betrouwbaar zijn. Uiteraard kan je altijd controleren of linkpartners nog teruglinken met een backlink tool als Link Assistant maar toch is het fijner zaken doen met mensen die je kan vertrouwen.
Je kan vast wel een aantal van die betrouwbare mensen in je netwerk die een site hebben. Je netwerk bestaat onder andere uit je vrienden, collega’s, vaste klanten, partners, leveranciers en brancheorganisaties. De ideale situatie is wanneer de site van je beoogde linkpartner gerelateerd is en geen concurrent is van jouw site. De kans dat de site gerelateerd is is vaak een stukje kleiner. Toch kunnen ook links van minder en zelf ongerelateerde sites helpen mits dit met mate gebeurd en je aan goede linkruil doet. Dit hoort bij een natuurlijk link profiel aangezien het normaal is dat een site ook enige ongerelateerde backlinks kan hebben.
Link value bepalen bij het uitwisselen van links
Eerst ga je bekijken hoeveel linkwaarde je linkpartner door gaat spelen naar je site. Als je een tool hebt die dit kan berekenen zoals SEO SpyGlass dan is dit dus erg gemakkelijk. Heb een dergelijke tool niet dan zul je een schatting moeten maken. Meestal wil je hier niet teveel tijd aan besteden. Je kan kijken naar de Pagerank van de pagina waar de link op komt en eventueel naar de Alexa rank om te kijken hoeveel verkeer er op die pagina komt en dus door kan spelen naar jouw site. Alexa is helaas niet erg betrouwbaar. Wellicht kan de eigenaar van de site je inzicht geven in de cijfers die Google Analytics geeft. Je zult dan een veel betrouwbaarder beeld krijgen van de bezoekersaantallen. Je zult ook moeten kijken hoeveel links er op de link pagina staan want je gaat de link value dus delen met die links. Je moet hierbij zowel naar interne maar vooral naar het aantal externe links kijken. De totale link value deel je dus door het aantal links op de pagina.
Mocht de link value niet helemaal evenredig verdeeld zijn dan kan je er altijd nog voor kiezen om bijvoorbeeld jouw link te voorzien van een nofollow tag of om een extra link te vragen vanaf met een andere anchor text vanaf een andere pagina alhoewel dit niet een ideale oplossing is.
Als je een redelijke schatting voor jezelf hebt gemaakt van de link value doe je er verstandig aan om je keyword te bepalen die je in de anchor en title wilt gebruiken. Kijk hiervoor naar de rankings van je keywords en om te bepalen welke keyword rankings je wilt verbeteren. Met Rank Tracker kan je dit mooi bijhouden in een historisch ranking overzicht zodat je later kan bekijken welk resultaat de linkruil heeft opgeleverd. Lees hier meer over bepalen van de waarde van een backlink.
Strategie linkpartner benaderen bij wederkerig linken
Nu je je anchor text hebt bepaald en link value hebt uitgerekend is het tijd om de link partner te benaderen. Wat je nu niet wilt doen is domweg naar elkaar toe linken (reciprocal linking) want dit is dus iets waar Google niet op zit te wachten (alhoewel ook enige wederkerige links bij een natuurlijk link profiel horen). Google houdt er namelijk niet van dat je de rankings gaat beinvloeden met linkbuilding. Als je nu dus teveel wederkerige links hebt dan is dit een indicatie dat je de rankings aan het beinvloeden bent. Heb je nou weinig wederkerige links en de wederkerige link die je hebt zijn gerelateerd en linken uit naar een Trusted site (website van hoge kwaliteit), dan kunnen die paar wederkerige links geen kwaad. Let er wel op dat wederkerig linken niet evenveel linkwaarde oplevert als een one way link, probeer dus zoveel mogelijk one way links te bemachtigen.
Ok, maar zonder linkruil geen link partner toch hoor ik u zeggen? Nee hoor je kan op andere manieren je link partner tevreden stellen. Dit kan door je partner een wederdienst aan te bieden (promotie, aanschaf product of dienst) of misschien heb je nog een hosted blog, directory of een andere site waarmee je kan teruglinken en dus een 3-weg link systeem mee kan opzetten. Alleen moet je uitkijken met teruglinken vanaf een eigen site want als deze site op dezelfde ip is gehost kan Google alsnog makkelijk achterhalen dat je via een omweg teruglinkt.
3-Weg Linkbuilding afschermen voor Google met SEO Hosting
Je kan dit oplossen door je websites te hosten op verschillende ip adressen en het liefst verschillende C-classes. Je hebt hier speciale SEO Hosting voor. Let er wel op dat je je servers wilt hebben staan in het land van je doelgroep aangezien Google sites beter rankt in de landenspecifieke Google (bijvoorbeeld Google.nl voor Nederland) wanneer de hosting in dit land is gevestigd (Nederland dus voor Google.nl). Daarnaast kun je bij Namecheap Whois guard bestellen zodat Google ook niet kan achterhalen wie de domeinnaam heeft geregistreerd en dan kan Google dus geen link meer leggen met jou als eigenaar van de website. Een bijkomend voordeel van het maskeren van je domeinregistratie gegevens en SEO hosting is dat je ook je eigen sites naar elkaar kan laten linken zonder dat de zoekmachines erachter kunnen komen dat dezelfde persoon hier achter zit.
Conclusie
Ik hoop dat het nu een stuk duidelijker is hoe je je linkpartners kunt beoordelen en goed gebruik kunt maken van je netwerk. Met de in dit artikel genoemde tools is het managen van je link partners een stuk eenvoudiger mits je de tools goed weet te gebruiken en de data kunt beoordelen. Zonder deze tools ben je snel geneigd om de link value op goed gevoel te bepalen aangezien je anders veel tijd kwijt bent. Daarnaast moet je op je linkpartners kunnen vertrouwen aangezien het handmatig controleren erg veel tijd kost en bijna niet te doen is bij veel link partners. Zelfs bij het automatisch controleren van link partners met bijvoorbeeld Link Assistant kan je erg veel tijd kwijt zijn als het om veel links gaat. Bij linkbuilding experts controleren wij zolang u bij ons klant bent zonder extra kosten de link partners die wij voor u vinden. Mocht een linkpartner niet meer (goed) teruglinken dan zullen wij deze aanspreken en proberen de relatie te herstellen. Mocht de link partner hier geen gehoor aan geven dan verwijderen we de teruglink voor u zodat uw site niet doodbloed.