Links Kopen of Verkopen? Wat levert u op of wat kost een betaalde link?

links verkopenOndanks dat het verkopen en kopen van links niet goed is volgens de Google Webmaster Guidelines wordt het wel veel gedaan en doet Google het zelf ook in de vorm van het verkopen van Adword links (de betaalde zoekresultaten). Wanneer links met mate worden gekocht en goed worden uitgezocht kan het wel de moeite waard zijn mits het in zeer beperkte mate wordt gedaan en goed uitgezocht worden. Naar onze mening is het kopen van links in principe niet nodig tenzij je in een erg concurrerende markt aan het opereren bent. Er zijn voor de meeste markten zat gratis linkpties waarmee het mogelijk is om de top van Google te gaan ranken.

Links Verkopen

Stel dat je een redelijk goede site of blog hebt en je wilt er een beetje geld aan verdienen door enkele links te verkopen, hoeveel kan je dan vragen voor de publicatie van een link? De prijs die je voor een link kunt vragen is afhankelijk van meerdere factoren, namelijk onder andere:

  • Pagerank (beëindigd, tegenwoordig beter gebruik maken van Domain Authority);

Pagerank zei niets over de “ranking capaciteiten” van een website en was makkelijk te ¨gamen¨ door bijvoorbeeld verlopen domeinnamen met backlinks te kopen en deze te 301 redirecten naar de hoofdsite. Toch was Pagerank een indicator die vaak werd gebruikt om de prijs te bepalen bij veel link verkopers. Tegenwoordig gebruiken we Domain Authority, Page Authority, Trust Flow en Citation Flow als kwaliteitsmetrieken. Mijn advies is altijd geweest om niet blindelings te focussen op 1 bepaalde metriek, maar ook om te kijken naar het aantal backlinks dat een domein heeft van unieke c-class ip-adressen en handmatig de kwaliteit van deze linkende domeinen en pagina’s te controleren. Natuurlijk hebben dofollow-links die op een natuurlijke manier voorkomen in een kwalitatief stuk tekst de voorkeur. Als de pagina veel interactie hebben en veel bezoekers dan is dat uiteraard nog veel beter. Dat zijn links van de hoogste kwaliteit en het moeilijkst na te streven. Creatieve materialen en hoogwaardige inhoud kunnen ervoor zorgen dat u meer aandacht krijgt, vooral wanneer dit wordt gepubliceerd op sites waar uw publiek veel rondhangt.

  • Aantal backlinks van unieke c-class ip adressen;

Een  domein met een natuurlijk linkprofiel heeft backlinks van een gevarieerd aantal domeinen die gehost worden op verschillende servers en dus C-class IP adressen. Daarnaast is de geografie van die ip adressen in de meeste markten sterk gelieerd aan de target doelgroep van de website (kan worden ingesteld in Google Webmasters). In veel backlink checkers zoals Ahrefs.com kijk je naar referring domains, let er hierbij op dat dit niet hetzelfde is als referring ip addresses. Meer geavanceerde backlinks checkers (die vaak meer tijd nodig hebben om alle parameters te achterhalen) kunnen wel het aantal referring ip addresses en vooral referring C-Classes achterhalen. Een server kan namelijk vele sites hosten met verschillende IP adressen, het moeten dus echt veel verschillende C-class IP´s moeten zijn om natuurlijk over te komen.

  • DMOZ-vermelding (site stopgezet, alleen archief van oude Dmoz-site is beschikbaar);
    DMOZ was een belangrijke directory (Pagerank 8) die zeer gewaardeerd en “vertrouwd” werd door Google. Er is een gearchiveerde versie beschikbaar, beschikbaar gesteld door de Internet Marketing Ninjas, je kunt de archiefsite hier vinden. Een vermelding in deze directory gaf uw website meer “Vertrouwen” en een ranking boost. Tot ongeveer 2003 was het vrij eenvoudig om een ​​vermelding in deze directory te krijgen, en een vermelding in deze directory was op dat moment bijna altijd gegarandeerd voor hoge rankings in Google. Tegenwoordig kunt u geen ​​vermelding meer in deze directory krijgen, alleen nog maar in de archive site. De originele “door mensen bewerkte directory” werd op het laatst langer goed onderhouden. Veel redacteuren/vrijwilligers reageerde bijna niet meer op nieuwe linkverzoeken. Ze werden hiermee waarschijnlijk doodgegooid en reageerde daarom gewoon niet meer. Garanties op plaatsing in Dmoz kon daarom op het laatst niet meer worden gegarandeerd aangezien de editors niet altijd meer reageerde. Uiteindelijk is de site dus stopgezet.
  • Yahoo Directory (Bestaat niet meer);

Een andere belangrijke directory die erg gewaardeerd en vertrouwd wordt door Google is de Yahoo Directory (Pagerank 7). De Yahoo Directory is een goed voorbeeld van een betaalde directory link die wel zin heeft. Een investering in een link van deze site geeft aan voor Google dat het om een serieuze business gaat aangezien de link $299,- per jaar kost (voor een adult link is dit $600,- per jaar). Een spam site zal een degelijke investering niet snel doen dus je kunt met een dergelijke link je trustrank verhogen.

  • Alexa Rank;

Bereken hier de Alexa Rank van uw website. De Alexa Rank geeft aan of een website veel traffic ontvangt. De Alexa Rank is niet erg nauwkeurig en vooral voor website in kleine niche markten (websites die minder dan zo´n 5000 unieke bezoekers per maand ontvangen). Alexa heeft zo´n 30 miljoen sites geïndexeerde. De Alexa Rank is ook redelijk makkelijk te beïnvloeden al zijn er maar weinig webmasters die zich hiermee bezig houden aangezien het weinig voordeel oplevert voor de rankings van een site. Manipulatie van de Alexa rank wordt wellicht meer gedaan bij grote sites om zo de bijvoorbeeld links en advertenties duurder te verkopen aan geïnteresseerde link kopers en adverteerders. Gebruik de Alexa rank slecht als een indicator voor de link waarde en hecht er niet teveel waarde aan. De echte betrouwbare bezoekers data kunt u beter opvragen bij de webmaster. Hij zal u dan bewijs moeten opsturen in de vorm van bijvoorbeeld een Google Analytics rapport waarin u kunt zien hoeveel unieke bezoekers de site per maand heeft. Nog beter zou zijn wanneer de webmaster voor u een guest account opent in Google Analytics zodat u met eigen ogen de statistieken kunt bekijken. U weet dan zeker dat er niet gefotoshopt wordt of er een te positief voorgelegde tijdsopname wordt opgestuurd. Met de informatie over het aantal unieke maandelijkse bezoekers heeft u een indicatie over het mogelijke aantal bezoekers dat een website door kan spelen wat dus direct verkeer oplevert vanaf de site die naar u links. Links die veel verkeer doorspelen maken u minder afhankelijk van verkeer uit de zoekmachines en kunnen zorgen voor verkeer dat goed converteert.

  • Leeftijd Domein;

Google waardeert en vertrouwd oude domeinen meer dan nieuwe domeinen. Over het algemeen zijn oudere domeinen makkelijker te ranken dan nieuwe domeinen. Toch zijn nieuwe domeinen ook goed te ranken wanneer er buzz wordt gecreëerd rondom het domein en er veel sociale indicatoren zijn dat het domein een thuishaven is van een product of service die gewaardeerd wordt en dus waarde toevoegt aan het web. Google zou gek zijn om nieuwe ontwikkelingen niet goed weer te geven in de zoekmachine aangezien dat de belevingservaring van de gebruiker zou verminderen en Google dus geen goede service zou leveren. Google moet er dus alles aan doen om betere zoekresultaten dan de concurrerende zoekmachines voor te schotelen om de beste zoekmachine te blijven. Wanneer ze dit niet doen dan zullen gebruikers op de betere zoekmachine overstappen en dit kan heel erg snel gaan. Google zal dus marktpositie verliezen wanneer er een betere zoekmachine komt (ik verwacht dat dit de komende jaren niet zal gebeuren maar ontwikkelingen kunnen snel gaan).

De beste tool om de leeftijd van een domein te achterhalen is de WHOIS tool van Domaintools.

Links Kopen

De bovenstaande regels voor het bepalen van de waarde voor het verkopen van links gelden natuurlijk ook voor het bepalen van de waarde bij het kopen van links. Wanneer u zelf een link wilt aanschaffen en wilt weten of het de prijs wel waard is dan kunt u dit met de onderstaande “Link Price Calculator” van SEOChat berekenen.

Bereken hieronder de mogelijke linkprijs met de Link Price Calculator. Let erop dat de tool niet altijd even goed werkt en geen vervanging is voor een objectieve gespecialiseerde kijk naar de linkwaarde aangezien er veel metrics zijn die de linkwaarde bepalen die deze tool niet meeneemt. ´Update 06-05-2012 Deze tool werkt momenteel niet (zie comments op de SEO Chat site) en geeft aan een waarde $0,- aan. Wellicht doet hij het binnenkort weer, u kunt het testen en aangeven in de comments´

image 01 spacer spacer spacer image 02
Link Price Calculator Tool © SEO Chat™

Domain
Enter a domain / website name Enter Captcha To Continue
To prevent spamming, please enter in the numbers and letters in the box below
showcaptcha
Report Problem with Tool.
image 03 spacer image 04

 

Bent u op zoek naar niche backlinks voor uw site? Vraag dan onze link opties aan met bijbehorende prijzen!

Links Kopen of Verkopen? Wat levert u op of wat kost een betaalde link?
Schuiven naar boven